2015/11/08

وضعیت اضطراری


شماره ۱۹۹ نشریه انقلاب (ارگان حزب کمونیست انقلابی آمریکا) که در آوریل سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد ویژه‌ محیط زیست بود. این شماره ویژه که بعدا به شکل جزوه منتشر شد شامل مطالب مهمی است که به درک عمیق تر از وضعیت بحرانی زیست محیطی کره زمین، علل آن و راه برون رفت از آن کمک می کند. در آستانه برگزاری بیست و یکمین کنفرانس سازمان ملل در پاریس (COP21) و مبارزاتی که علیه آن سازمان می یابد ترجمه این جزوه را مفید دانستیم. در این صفحه مقالات مختلف این جزوه را به تدریج در اختیارتان می گذاریم.

ایستادگی برای زمین - نوامبر ۲۰۱۵ 

 وضعیت اضطراری

این شماره نشریه انقلاب را به فوریت و اضطراری زیست محیطی اختصاص داده‌ایم که در حال حاضر در مقابل بشریت و اکوسیستم‌های کره زمین قرار گرفته است. این وضعیت فوق العاده دامنه‌های متعددی دارد:
  •   تخریب و از هم گسیختن جنگل‌ها و دیگر زیستگاه‌های طبیعی که بقای گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری را ناممکن ساخته است.
  •   اسیدی شدن و کاهش کیفیت اقیانوس‌ها و گسترش مناطق مرگ (نواحی عاری از حیات) در آنها.
  •   انقراض عظیم گونه‌های خاکی، دریاچه‌ای و رودخانه‌ای، و دریایی.
  •  آلودگی در ابعاد گسترده و کاهش کیفیت آب،‌ هوا و خاک.
  •  و اکنون خطر سیر توقف ناپذیر تغییرات اقلیمی.
این مصائب زیست محیطی بر همدیگر تاثیر می‌گذارند، به طوری که تا کنون باعث اضمحلال بعضی از اکوسیستم‌ها (شبکه‌های درهم تنیده و پیچیده‌ای از تعامل و روابط درونی حیات) شده‌اند.
درست مثل این است که کره زمین سرطان گرفته باشد (چیزی غیر قابل کنترل رشد می‌کند و حیات را می‌بلعد و پیکر زمین هم توان مقابله با آن را ندارد).
اگر به سرعت دست به کار حفظ اکوسیستم‌های طبیعی جهان نشویم و از اضمحلال سریع آن‌ها جلوگیری نکنیم، شاهد یک سلسله تاثیرات بی سابقه و پی در پی خواهیم بود، تاثیراتی ریشه‌ای و کیفی که انحطاط محیط طبیعی این کره خاکی را به دنبال خواهند داشت.

بحران زیست محیطی تا به امروز هم باعث بدبختی‌های بسیاری برای بشریت شده است. ولی دیگر نمی‌شود از دست واقعیت فرار کرد: بشر دارد به دست خود کره زمین را به معنای واقعی غیر قابل سکونت می‌سازد. آردی اسکای بریک نوشته بود که «اصلا بعید نیست دخالت‌های بشر در محیط زیست، شرایط فیزیکی و بیولوژیکی ضروری برای ادامه حیات بشر در این کره خاکی را از بین ببرد (حتی اگر وقایعی مانند جنگ‌های اتمی را در نظر نگیریم). شرایط ضروری برای حیات بشر تنها دسترسی به چیزهایی مانند آب و هوا با کیفیت مناسب محدود نیست؛ بلکه شامل این هم هست که کمیت و کیفیت مناسبی از زیستگاه‌ها و گونه‌های به ‌اندازه کافی متنوع و درهم تنیده موجود باشد تا بشر امکان زندگی داشته باشد.» (علم فرگشت و افسانه خلقت: واقعیت را بشناسیم و اهمیتش را بدانیم)

اما چاره موجود است. واکنش هم کم نیست: عده‌ای زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده‌اند، اعتراض می‌کنند، مقاومت علیرغم محدودیت‌های واقعی ادامه دارد، تحقیقات مهمی انجام می‌شود،‌ هستند کسانی که به راه‌های آلترناتیو برای انجام امور فکر می‌کنند و پروژه‌های مهمی را پیش می‌برند.
این فعالیت‌ها حیاتی است. اما فعالیت‌های ما باید در نهایت به درک صحیح از علل این مسائل مرتبط شود و به یک راه واقعی برای حل‌شان برسد.

در این نوشتار از نشریه «انقلاب» ما می‌خواهیم:
  •  دامنه این فوریت و اضطرار را نشان دهیم.
  •  نشان دهیم که منبع این مشکلات سیستم سرمایه‌داری است و حل بحران برای این نظام ناممکن است.
  •  و راه خروج از بحران را جلو بگذاریم. راهی رو به جلو برای بشریت را نشان دهیم – به سوی یک جامعه انقلابی که در آن می‌توانیم به جای غارت طبیعت مانند حافظان طبیعت زندگی کنیم.
این نوشتار را بخوانید. به مطالبش فکر کنید. آن را به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بیدار کردن توده‌ها بکار برید و در گوشه و کنار دنیا تکثیر کنید. آن را وسیعا در همه جا توزیع کنید – در کلاس درس و خیابان و محله. هر جا که توده‌ها علیه قدرت مبارزه علیه می‌کنند و در مقابل این جنایات به پا خاسته‌اند. با توزیع این نوشتار، در این مبارزات با آنها متحد شوید. بحث حول این نوشتار را سازماندهی کنید. آن را به مجامع بحث و گرد هم آیی دانشمندان و فعالین و دیگران ببرید. نظرات خود و دیگران در مورد این نوشتار را به ما بگویید. و در این میان، جنبشی برای انقلاب، همان جنبشی که در حال ساختنش هستیم را دریابید و با آن همراه شوید.

- قسمت اول

اشتراک گذاری

فعلن هیچ دیدگاهی برای "وضعیت اضطراری"