2015/11/11

رازِ مگوی سرمایه‌داری - وضعیت اضطراری قسمت پنجم


- قسمت پنجم

ارتش آمریکا یکی از بزرگترین آلوده کنندگان است

ارتش امریكا نه تنها مجری اصلی نظام چپاول طبیعت و مردم جهان است بلكه بزرگترین سازمان مصرف كننده نفت جهان نیز هست. ارتش امریكا و عملیاتی که در سطح جهانی پیش می برد، منبع عظیم تولید و انتشار گاز دی اكسید كربنی است که مسبب تغییرات آب و هوای جهان است.

تخمین می‌زنند كه ارتش آمریکا تا سال ۲۰۰۴ حدود ۱۴۴ میلیون بشكه نفت در سال مصرف كرده است. به عبارت دیگر ۳۹۵ هزار بشكه در روز. پنجاه درصد انرژی مصرفی پنتاگون در سوخت جت استفاده شده است و این نوع سوخت یكی از آلاینده ترین سوخت‌های كربنی به حساب می‌آید. در بسیاری از این نوع حامل‌ها، میزان مصرف سوخت به حدی است که برای ‌اندازه گیری آن به جای اصطلاح کیلومتر در ساعت، از مقیاس لیتر سوخت مصرفی در هر دقیقه استفاده می‌شود. به عنوان مثال بمب افكن «بی وان ـ بی لانسر» دقیقه‌ای ۲۲۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند. تانك «آبرامز» هر ۴۰۰ متر ۴ لیتر بنزین می خورد. در طول تاریخ جنگ‌ها هیچ کس به ‌اندازه سرباز امریكایی، بنزین مصرف نکرده، آلودگی کربُنی ایجاد نکرده و محیط زیست را ویران نکرده است. بنا به گزارش «مجمع جهانی تغییر منابع انرژی» میزان كربنی كه این ارتش فقط در جنگ عراق تولید کرده، معادل گازهای متصاعد شده از ۲۵ میلیون و ‌اندی خودرو است كه طی یكسال در جاده‌های ایالات متحده حركت می‌كنند... اگر جنگ آمریکا در عراق را می شد در ردیف كشورهای تولید كننده گازهای گلخانه‌ای قرار داد، آلایندگی اش معادل مجموع ۱۳۹ كشور جهان در یكسال بود.

اما حالا ارتش آمریکا اعلام كرده كه دارد «محیط زیستی» می شود. واقعیت هم این است كه وزارت دفاع دارد برخی انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه می‌دهد. حالا ببینیم این انرژی کجا مورد استفاده واقع می‌شود. یكی از این موارد مرکز شکنجه نیروی دریایی آمریکا در گوانتانامو است كه از نیروگاه های دیزلی/ بادی تغذیه می‌كنند. بنابراین وقتی كه زندانیان بدون هیچ اتهامی و به صورت نامحدود در حبس به سر می برند، ارتش برای شکنجه آنان از فن آوری سبز استفاده می‌كند.

هدف ارتش آمریکا از حرکت به سمت انرژی سبز، مستقل شدن از نفت كشورهای دیگر و آمادگی در برابر خطر كاهش ذخایر نفتی در آینده است. در عین حال، از آنجا که «سوخت‌های بیو» برای راه‌ اندازی ماشین‌های جنگی کارآیی لازم را ندارند و استفاده از آن‌ها خیلی عملی نیست، ارتش به استفاده از سوخت‌های تركیبی روی آورده كه از ذغال سنگ، شن نفت دار و زیست‌توده ساخته شده‌اند. این سوخت‌ها، سوخت‌های كثیف هستند و از نفت و گاز معمولی بیشتر کربن تولید می‌کنند. ارتش امریكا که مدعی است (برای دفاع از منافع امریكایی) به سمت انرژی‌های سبز می‌رود با جنگ‌هایش یکی از منابع اصلی تغییرات اقلیمی جهان است و این جنگ‌ها بخشا به خاطر تسلط بر ذخایر انرژی فسیلی جهان و بهره برداری از آن‌ها صورت می‌گیرند.

ارتش امریكا، علاوه بر میزان كربنی كه منتشر می‌كند، یكی از مهم ترین منبع تولید انواع دیگر آلودگی و زباله‌های سمی نیز هست. پایگاه‌های نظامی آمریکا، در آن کشور و به ویژه در سراسر جهان، از همه جور ترکیبات سمی (از فراورده‌های نفتی و مواد حل کننده گرفته تا برگ کُش‌های شیمیایی و فلزات سنگین) استفاده کرده‌اند؛ آن ها را انبار کرده‌اند، نشت داده‌اند و باعث آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی و راه آب‌ها شده‌اند. در سال ۲۰۰۴ در امریكا، ده درصد از آلوده ترین محل‌هایی که در اولویت پاکسازی قرار داشتند توسط ارتش بوجود آمده بود.

فجایع ناشی از جنگ‌های امریكا، اشغالگری ها و مراکز آزمایش اسلحه‌هایش از این هم بدتر است. جنایاتی که طی چند دهه گذشته در حق مردم و محیط زیست کرده‌اند از تصور خارج است. این شامل‌‌ انداختن دو بمب اتمی روی ژاپن نیز هست كه علاوه بر كشتار بیش از ۱۰۰ هزار انسان، مردم و محیط زیست را با انواع تشعشعات مسموم كرد. در طول جنگ علیه ویتنام نیز روی درختان مناطق روستایی گاز «عامل نارنجی» می‌پاشیدند تا «پوشش» پارتیزان‌ها را از بین ببرند. نتیجه این کار مرگ و معلولیت بیش از ۴۰۰ هزار انسان و تولد ۵۰۰ هزار نوزاد ناقص بود. یک مورد اخیر تمرین‌های عملیاتی ارتش امریكا در جزیره ویه‌کیس در پورتوریکو است که باعث آلودگی خاک‌ها و دریاها شد. مورد دیگر، استفاده غیر قانونی ارتش از سلاح‌های مجهز به اورانیوم ضعیف شده در دو جنگ آمریکا علیه عراق است که باعث رشد نجومی بیماری سرطان و معلولیت‌ نوزادان شد

اشتراک گذاری

فعلن هیچ دیدگاهی برای " رازِ مگوی سرمایه‌داری - وضعیت اضطراری قسمت پنجم"